Medewerkers Leffe bezoeken Brugse ouderen en lanceren zo campagne tegen eenzaamheid

Bierbrouwer doneert in december per verkochte Leffe aan het Rode Kruis in het kader van Music For Life

Leffe, het meest bekende abdijbier ter wereld, steekt de handen uit de mouwen ten voordele van Rode Kruis-Vlaanderen. In het kader van de Warmste Week gaan 150 medewerkers van de bierbrouwer overal in België aan de slag om eenzaamheid bij ouderen aan te pakken. In het Woon- en Zorgcentrum Herdershove in Brugge zetten vier vrijwilligers hun schouders onder het initiatief. Volgens cijfers van het Rode Kruis leven er in ons land bijna een miljoen ouderen in eenzaamheid. Om die problematiek aan te pakken, doneert de brouwer ook geld aan het goede doel voor elke Leffe die in december over de toonbank gaat in winkels, cafés, op restaurant enzovoort. Leffe wil zoveel mogelijk ouderen helpen en hoopt een cheque van enkele honderdduizenden euro’s te kunnen doneren ten voordele van het Rode Kruis. De cheque wordt tijdens de finale van de Warmste Week overhandigd.

Eenzaamheid bij ouderen neemt elk jaar toe.  Naar schatting 920.000 Belgische 65-plussers leven in eenzaamheid – zowel in rust- en verzorgingstehuizen, als thuis. Eenzame ouderen gaan fysiek en mentaal sneller achteruit, hebben vaker last van stress en angstgevoelens en een deel belandt er zelfs door in een depressie.

Leffe wil daar iets aan doen. Al sinds 1240 biedt de abdij van Leffe een luisterend oor en een warm welkom aan iedereen die het nodig heeft. Vanuit dezelfde filosofie gaan 150 medewerkers van Leffe de straat op om de actie voor het goede doel te promoten. Een aantal gaat ook aan de slag als vrijwilliger in verschillende steden in België. Onder begeleiding van goed opgeleide Rode Kruisvrijwilligers, zetten ze verschillende acties op poten in rust- en verzorgingstehuizen. Dat kan gaan van een goed gesprek tot een leuke activiteit. In Brugge gebeurt dat in het woon- en zorgcentrum Herdershove. 

46% van Belgische ouderen eenzaam

Met de steun van Leffe kan Rode Kruis-Vlaanderen in 2018 nog meer mensen in ziekenhuizen of zorginstellingen verblijden met een babbel en een boek: de bedoeling is om 20 nieuwe zorgbib-uitleenpunten op te starten waarmee minstens 60 nieuwe vrijwilligers aan de slag gaan en ongeveer 2000 bewoners of patiënten bereikt worden die kunnen genieten van een deugddoend gesprek.

“De eindejaarsperiode is voor heel wat mensen een moeilijke periode, maar zeker voor ouderen. 46% onder hen is eenzaam en 23% is zelfs sociaal geïsoleerd”, zegt Jean-Jacques Velkeniers, AB InBev President West-Europe. “De Abdij van Leffe heeft altijd een actieve rol gespeeld om mensen te verwelkomen in een warme gemeenschap. Met deze actie willen wij ouderen om te beginnen een fijne dag bezorgen. Met de donatie zal het Rode Kruis ook volgend jaar verder inzetten op eenzaamheid bij ouderen.”

Actie in het kader van Music for Life

De vrijwilligersactie van de medewerkers maakt deel uit van een groter initiatief waarmee Leffe het verschil wil maken in het leven van ouderen. Tijdens Music for Life doneert de bierbrouwer per verkochte Leffe geld ten voordele van het Rode Kruis om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan.

In totaal hoopt Leffe een cheque van enkele honderdduizenden euro’s te kunnen doneren. Die wordt overhandigd tijdens de Warmste Week op het Domein Puyenbroek in Wachtebeke op 24 december 2017.

Over Leffe

Leffe is één van de oudste Belgische abdijbieren, met een traditie die teruggaat tot 1240. Het is een authentiek Belgisch degustatiebier, dat tot op heden gebrouwen wordt met respect voor zijn diepgewortelde traditie. De specifieke samenstelling met ingrediënten als mout, maïs en hop, creëert een rijke, volmondige en toegankelijke smaak die van Leffe het degustatiebier bij uitstek maakt. Met zijn uitgesproken karakter is het ook een bier waar steeds meer mensen van genieten bij het aperitief. De bieren van de Leffe-familie hebben een rijke en volle smaak, worden gebrouwen met ingrediënten van de hoogste kwaliteit en bieden een recept voor de aangename momenten in het leven, waarvan men samen geniet.

Leffe wordt vandaag gedeeld en gesmaakt door consumenten in meer dan 70 landen over de hele wereld. In België is Leffe marktleider in het segment van de abdijbieren. Meer informatie op de website: www.leffe.com.

Contacteer ons